Misslyckandets möjlighet

Äpple som någon bitit i. Foto: colourbox.comVi som jobbar inom omsorg och vård vill göra ett gott arbete och skapa nytta för våra kunder. Det lyckas vi oftast väldigt bra med. Men ibland misslyckas vi och gör fel, glömmer eller kanske inte bemöter vår kund på de sätt som vi borde. Det är så klart inte bra men helt naturligt. Vi är alla människor och människor gör både fel och dumma saker.
Det viktiga är hur vi gör efter att vi misslyckats eller gjort fel. Tar vi ansvar för det som hänt eller skyller vi på andra eller på yttre omständigheter? Lär vi oss av våra fel och misslyckanden eller händer samma sak om och om igen?
För några år sedan gick jag en utbildning kring kundbemötande. Där fick jag lära mig att det var helt avgörande hur jag agerade efter att jag misslyckats eller gjort fel. Kursledaren sa så här:
”Ett proffs tar alltid ansvar för resultatet medan en amatör skyller på olika yttre omständigheter”.
Kanske ett lite surt äpple att bita i men jag tänker på det ordspråket varje gång jag gör fel eller misslyckas. Hur tänker du?

Kristina Olsson
Kvalitetschef

Foto: colourbox.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *