Kvalitetspris till hemvård Centrum 2

För andra året i rad delade Marcus Pellinen och Kristina Olsson ut ett kvalitetspris till hemvård Centrum 2. De prisades för sitt resultat inom delaktighet och bemötande i Socialstyrelsens årliga brukarenkät. Hemvård Syd 1, Syd 2 och Centrum 4 har tagit emot ett hedersomnämnande för sitt kvalitetsarbete.

Kvalitetspriset inom hemvård delades återigen ut till hemvård Centrum 2.
– När vi var här och delade ut pris förra året sade någon att vi ska ha priset nästa år igen – och det har ni fått, meddelade Kristina Olsson under ett apt-möte.

– Hemvård centrum 2 har fortsatt sitt arbete med att skapa kvalité för sina kunder. De placerar sig stadigt i toppen över kvalitetsprisets fokusområden. Det innebär att verksamheten försvarar sitt pris från följande år. Sträck på er och var stolta för det fina arbete som ni utför varje dag, sade Kristina Olsson.

– Ordet ”Hemvård” kan ha många olika betydelser, men för våra kunder betyder det att vård- och omsorgspersonal kommer hem till deras bostad. Därför har Kvalitetsprisets fokusområden utgått från bemötande och delaktighet, berättar Marcus.

Motivering till kvalitetspriset inom hemvård Centrum 2

Det är endast två enheter som har en positiv utveckling i de två fokusområdena ”delaktighet” och ”bemötande” och på helhetsbedömningen. Trots att Centrum 2 inte är en av dessa, placerar sig Centrum 2 på högst nivå i de tre olika kategorierna och har lyckats göra en ökning i två av dem.

– Det känns underbart att få priset! Jag tog över som chef den 1 oktober i år. Jag visste redan då att det var en bra hemvårdsgrupp. Nu har vi fått ett kvitto på det! Kvalitetspriset gör att vi fortsätter att motivera oss till att göra ett bra arbete, säger Christel Nordin, enhetschef för hemvårdsgruppen.

– Det är roligt att få kvalitetspriset! Jag blir stolt när vi får bekräftelse på vilket bra arbete vi gör och att vi har nöjda kunder. Vi är ett bra team – det är framgången, berättar Kristin som arbetar inom Hemvård Centrum 2.

– Förra året bowlade vi och åt tillsammans i bowlinghallen. Nu får vi börja tänka igen på vad vi ska göra, säger någon runt bordet med glimten i ögat.

Bilder från prisutdelningen Centrum 2.

bild1
En trevlig överraskning att få Kvalitetspriset igen.

bild2
Kristina Olsson skriver under checken.

bild3
Ett glatt gäng som tagit emot Kvalitetspriset.

bild4
Personalen firade med tårta.

bild5
Årets och förra årets diplom.

Hedersomnämnande till hemvård Syd 1 och hemvård Syd 2

Syd 1 och Syd 2 har stått för en positiv utveckling inom de två fokusområdena ”bemötande” och ”delaktighet”, och samtidigt lyckats nå en förbättring i det övergripande kvalitetsarbetet.
– Det är med stor glädje och stolthet som vi delar ut ett hedersomnämnande. Fortsätter verksamheterna på inslagen väg finns det stor möjlighet att vi får återkomma och istället dela ut vinnarpriset, sa Kristina Olsson vid utdelningen.

– Det känns som en bekräftelse på att vi är på rätt väg. Vi arbetar mycket med att kvalitetssäkra och fastställa rutiner. Att bli uppmärksammade på detta positiva sätt ger oss alla råg i ryggen att fortsätta på inslagen bana, säger Jessica Swartling, enhetschef.

bild6
Utdelning av hedersomnämnande till hemvård Syd1 och hemvård Syd2

Hedersomnämnande till hemvård Centrum 4

Centrum 4 har gjort en betydande kvalitetsökning inom kvalitetsprisets fokusområden för hemvården och ligger stabilt till gällande helhetsbedömningen.

– Det är med stor glädje som vi ser att hårt arbete över lång tid har börjat ge utslag i våra kvalitetsmätningar. Genom att tilldela Centrum 4 ett hedersomnämnande vill vi uppmärksamma att verksamheten är på rätt väg, och visar god potential för framtida arbete med kvalitetsfrågor, sade Kristina när hon delade ut hedersomnämnandet.

– Vi på Hemvård Centrum 4 är oerhört glada och stolta för den utmärkelse vi har tilldelats. Det är ett kvitto på att det vi arbetat med hela hösten nu börjat ge resultat och vi är verkligen på gång. Vårt fokusområde är medarbetare som trivs och utvecklas, nöjda kunder samt ekonomi i balans. Detta kommer vi att jobba stenhårt på under 2017, berättar Agneta Wennerberg.

bild7
Utdelning av hedersomnämnande till hemvård Centrum 4

Om kvalitetspriset
Kvalitetspriset har instiftats av omsorgsdirektör Britt-Marie Börjesson och vänder sig till verksamheterna inom hemvård, LSS och vårdboende inom Omsorg i Helsingborg. Syftet är att synliggöra och belöna den verksamhet som uppnår ett högt resultat i kombination med att ha gjort en positiv förflyttning mellan 2015-2016 i Socialstyrelsens brukarenkät. Priset som är på 20 00 kronor får användas till valfria aktiviteter för personalgruppen i sin helhet. Utdelning av kvalitetspriserna kommer att ske kontinuerligt varje år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *