Fokus på teknik och framtida rekryteringar

I mitten av förra veckan träffades sju medarbetare och fem chefer för att diskutera frågor som är aktuella i vår verksamhet. Teknik och framtidens personalbrist var några av de frågor som väckte stort intresse.

Till varje medarbetarkonferens bjuds medarbetare in för att samtala kring frågor och utmaningar i vår bransch. Det är ett tillfälle att talas vid och utbyta tankar och idéer med varandra.

Medarbetarkonferensen hölls på hotell Scandic Helsingborg Nord och inleddes med en gemensam lunch.
– Idén är att ha en dialog utanför det traditionella. Vi har mycket framför oss som berör oss alla. Därför måste vi börja samtala och lära oss av varandra och jag tar tacksamt emot alla idéer och tips. Under medarbetarkonferenserna brukar vi diskutera kring framtida utmaningar inom vård och omsorg, viktiga utvecklingsfrågor som vi bör fokusera på, hur vi ser på digitalisering och hur vi höjer statusen för vår profession, inledde Britt-Marie Börjesson, omsorgsdirektör.

Teknik väckte stort intresse
Ett av målen på väg mot Helsingborg 2035 handlar om att jobba med välfärdsteknologi, modern teknik och digitalisering.
– Vilka tankar har ni kring välfärdsteknologi? Är det bra, eller känns det hotfullt?, undrade Britt-Marie.

– Det handlar om att hitta företag som vill testa sina produkter eller tjänster i våra miljöer. Vi har nya Kungshult där ett företag testar sängsensorer. Frågan är vilka typer av företag vi ska uppvakta? Ibland räcket det med en liten förändring som kan göra en stor nytta både för våra kunder och medarbetare. Finns det något som ni vill göra på ett annat sätt? Det kan handla om vad som helst, allt från en app om kostrådgivning till nya golv med svikt som dämpar för dem som faller. Utvecklingen går så fort, resonerade Kristina Olsson, kvalitetschef.

– Jag gillar teknik, men det finns så mycket och man behöver sålla. Det är viktigt att vi vågar vara kräsna och inte accepterar all ny teknik.  Vi människor ska fortfarande göra det vi är bra på. Det är farligt när vi börjar ersätta människan till förmån för tekniken. Vi måste fortsätta att ge ömhet, medan robotar kan göra tunga lyft, sade Mats som arbetar på den dagliga verksamheten Trumslagaren.

– Jag tror att det finns en stor skillnad på vilken typ av teknik som äldre vill ha och vad personer med funktionsnedsättningar vill ha. Hur hanterar vi detta?, undrade Pierre som arbetar på gruppbostaden Fjällugglegatan.

Framtidens rekryteringar
En av de stora utmaningarna framöver är att tillgången på personal kommer att vara begränsad, samtidigt som allt fler kommer att behöva vård och omsorg. Deltagarna diskuterade hur vi ska klara av att rekrytera personal framöver.

– Vi ska dels konkurrera med andra kommuner och dels med det privata näringslivet och regionen. Hur ska vi bli mer konkurrenskraftiga?, undrade Britt-Marie.

– Vi behöver se till så att det finns karriärmöjligheter, sade  en undersköterska på Kungshults vårdboende.

– Jag undrar om framtida generationer kommer att acceptera våra scheman och arbetstider. Hur gör vi dessa mer attraktiva?, undrade en annan undersköterska på Kungshults vårdboende.

– Vi behöver profilera oss mer och utnyttja individerna på varje arbetsplats. Ofta finns det oanade krafter och intressen. Jag tror att alla har något intresse eller idéer som kan vara till gagn för verksamheten. Lönen är också viktig, om man gör det där lilla extra så ska det kunna premieras, sade Mats.

Nöjda deltagare
Alla medarbetare var överens om att medarbetarlunchen var meningsfull och trevlig. Som svar på Britt-Marie fråga om medarbetarkonferensen var vad deltagarna hade förväntat sig svarade de:

– Det är ett bra sätt där man kan säga vad man tycker.
– Alltid kul att träffa andra. Men det hade varit bättre med en medarbetarlunch för LSS och en för äldreomsorg eftersom våra arbeten skiljer sig mycket åt.
– Det bästa som jag har varit på på länge!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *