Glad midsommar!

Nu är det snart midsommar – och det känns som att sommaren börjar på riktigt. Vilket verksamhetsår vi har bakom oss och så mycket som hänt! Ibland går allt på räls och ibland ställs vi inför svårigheter och större utmaningar. När jag tittar i backspegeln kan jag konstatera att vi löst dem alla på ett konstruktivt sätt.

Våra kunder tycker att vi gör ett bra jobb, det kan vi bland annat se i kundundersökningarna. Våra processer i kvalitetsledningssystemet har utvecklats och vi har kommit långt med vår digitala utveckling, bara om vi blickar ett år tillbaka i tiden.

Vi är mitt uppe i en omfattande process med att ta fram förfrågningsunderlag och tilldelningsbeslut för fler utförare än den kommunala. Jag har stor respekt för att det är en orolig förändringsresa. Att inte ha kunskap om alla delar som kommer att hända oroar oss människor, mer eller mindre. Jag tror och hoppas att vi i takt med att vi successivt tar olika steg i arbetet, vet mer och kan informera om det, kan känna oss tryggare.

Vi har startat ett genuint utvecklingsprogram för att utveckla våra resultat i medarbetarenkäten, vi fortsätter på enheterna att utveckla och värna om våra goda kundresultat – bland annat genom att alla enhetschefer tillsammans med verksamhetscheferna kontinuerligt arbetar med tre processer, analys av kundkvalitet, arbetsgivarattraktivitet och hushållning med resurser.

Vi har provat och utvärderat ett system för e-learning där vi nu går vidare och upphandlar en permanent produkt.

Vi är pilotprojekt i ett arbete med digital signering i våra journalsystem, vi har både digitala och mobila trygghetslarm, vi ruttplanerar hur vi kör i stora delar av hemvården, vi har en digital introduktion för nyanställda, ett digitalt anhörigstöd – ”En bra plats”, EU-projekt där vi arbetar med olika utvecklingsfrågor, testmiljöer för olika former av sängsensorer, innovationer och bemanningsfrågor.

Det är viktigt att berätta om vård- och omsorgsarbetet, allt från det fantastiska omsorgsarbete vi utför till våra utvecklingsfrågor. Jag blir ibland lite trött på den mediala debatten som ställer den ena yrkesgruppen mot den andra, undersköterskor mot sjuksköterskor, kommunikatörer mot behovet av omvårdnadspersonal, regionen mot kommunen och så vidare. Vi behövs allesammans till olika frågor och i olika omfattning. Ett bevis på att det faktiskt är lite olika omfattning på behoven tycker jag att kommunikationsfrågan är. Vi skulle aldrig klara att hantera vår kommunikation utan vår marknads- och kommunikationsenhet, men det är också så att alla vi andra blivit både flitigare och duktigare på att använda kommunikation och information som ett viktigt verktyg i jobbet. Idag har vi, utöver våra webbsidor och offentliga informationskanaler, ungefär 25 olika konton på sociala medier där vi berättar om vad vi gör, kommunicerar med kunder och/eller deras anhöriga och närstående. Bra jobbat!

Vi har också jobbat mycket med vår ekonomi och för att verksamheterna ska ha en budget i balans. När vi nyligen följde upp efter första tertialet känns det gott att se att det är så. Vi vet att vi kommer att behöva hushålla med våra pengar och inte är ensamma om att behöva göra det. Helsingborg behöver investera i både utbyggnad av vår verksamhet, förskolor och skolor tillsammans med att arbeta med att utveckla staden med fler bostäder, parker, mötesplatser, gator, vägar, tillgång till fiber, wi-fi med mera. Tro mig – det är ett kärt bekymmer att arbeta i en kommun som växer, även om vi får växtvärk och behöver prioritera våra resurser. Motsatsen – en kommun där invånarantalet och skattepengarna minskar – är i många stycken mycket tuffare. Med det sagt, är det viktigt att vi fortsätter att hushålla med både vår tid och vår ekonomi.

Den här tiden på året är det dags för mig att planera nästa två ”terminer”. Några saker som vi har framför oss är att börja jobba med kameratillsyn hos de kunder som vill det, införandet av digitala nycklar i hemvården och en stor satsning på våra måltider och måltidsmiljöer. En del av hemvården jobbar med det vi kallar för ”kundresor” – att på djupet analysera och förbättra verksamheten utifrån kundernas ”glasögon”. Jag hoppas att vi under 2017 ska kunna bredda det arbetet hos oss.

Vi kommer att starta tre geografiska hemtagningsteam som ska arbeta med att förbättra kundens resa mellan region och kommun och vice versa. Vi ska också starta ett arbete med att utveckla ett nytt ”äldreprogram” eftersom den gamla äldreomsorgsplanen bara gäller året ut. Jag hoppas verkligen att den ska få ett nytt och intressant innehåll som är anpassat till både det kunderna och framtidsforskningen beskriver som de viktigaste behoven i resan mot Helsingborg 2035. Vi vet att fler kommer att bo kvar hemma längre i livet och då behöver vi ha fokus på hemvårdens strukturer och utveckling.

Sist men inte minst hoppas jag, oavsett om ni jobbar eller har en semesterperiod framför er, att ni ska få tid för intressanta upplevelser, sol, värme och en härlig sommar. Som vanligt är månadens ”Insta-bilder” både lite yrkesbilder och privata, precis så som livet är. Jag hoppas ni får tid att ägna sommaren åt både arbete och umgänge med nära, kära och kanske en och annan ny bekantskap.

En riktigt glad sommar och ett stort TACK till er alla – oavsett om ni är lediga eller alla ni, ordinarie och sommarvikarier, som jobbar i sommar.

Vi är många som bidrar till att skapa vardagen för våra kunder, cirka 3000 kollegor i dryga 200 arbetsgrupper/arbetslag. Glöm inte att vi är proffs på vård och omsorg, utan var och en och varje 200-del är faktiskt ingen av oss hel!

Glad sommar!

Britt-Marie Börjesson
Omsorgsdirektör

Följ mig gärna på Instagram! Där ger jag små inblickar i min vardag på jobbet och mina tankar om vård och omsorg. Vill du löpande läsa allt jag skriver är det bara att gå till instagram.com/brittmarieborjesson. Här kan du läsa och självklart också kommentera. Du behöver inte ha ett eget konto för att följa mig. Vill du skaffa ett eget konto, klicka här och följ instruktionerna. På voffra.helsingborg.se kan du med jämna mellanrum ta del av en sammanfattning av hur min månad har varit. Vi syns och hörs på Instagram!

Några ögonblicksbilder ur
min tillvaro under juni:
 

kokbok
Kokbok för världens viktigaste matgäster

Då var den här, White Guide Seniors och Sveriges bästa Seniorkockars produktion tillsammans med #helsingborgsstad #vofhelsingborg #matomsorghelsingborg Här kan du hitta goda recept för #världensviktigastematgäster från oss och 17 andra kommuner.


 

 brollop
Grattis till era fem år

Grattiskram på eran 5-åriga bröllopsdag, älskar er ❤  @serhat_ertas @malinertas #träbröllop

 elearning
Nu utvecklar vi vår e-learning

https://voffra.helsingborg.se/pilotprojektrapport/ #helsingborgsstad#omsorgihelsingborg #vofhelsingborg #sverigesviktigastejobb

disrupter
Nu är vi med bland de stora

Det här är bra, Uber, Google och Helsingborg! #helsingborgsstad

 kvalitetsenheten
Vi gillar att diskutera

…framför allt om vård- och omsorg – nu och i  framtiden

#vofhelsingborg #omsorgihelsingborg #helsingborgsstad

Vägen till 2017

Mål- och ekonomifullmäktige idag och imorgon. Nu pågår debatten för fullt och snart får vi besluten som visar vägen inför 2017 #hbg2035 #vofhelsingborg #helsingborgsstad

bff
BFF memory lane

#LA #pacificpalisades #casatrönninge

 namndenjuni
En lång dag på jobbet…

…som avslutades med nämndsmöte. Jag tycker demokrati är både spännande och viktigt. Men nu är det kväll och motorhuven pekar hemåt. Imorgon fortsätter arbetet med att sjösätta besluten.  #helsingborgsstad #omsorgihelsingborg #vofhelsingborg

hemtagningsteam
Hemtagningsteam på gång

Nu börjar så sakta planerandet för 3 helt nya team i vår organisation. Syftet är att både utöka och förbättra vårt samarbete med Regionen, sjukhus och primärvård. #helsingborgsstad #omsorgihelsingborg

http://www.Helsingborg.se/startsida/omsorg-och-stod/nyhetskatalog/vard-och-omsorgsforvaltningen-infor-hemtagningsteam/

 glasogon
Vilka ”glasögon” har du på dig?

Undrar vad hon ser? @viwecathoresson Idag har vi jobbat med kundresor. Vad ser ni när ni sätter på er kundens glasögon? #omsorgihelsingborg #helsingborgsstad #hbg2035 #transformatordesign

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *